2019. május 21., kedd

Nyelvvizsga tapasztalataim

Sziasztok!
Úgy döntöttem, hogy a sok fanfiction és egyéb történetek mellett, beszélek nektek az egyik talán legfontosabb dologról a mai világban, ami nélkül lassan már az egyetemi felvételi is lehetetlennek bizonyul. És igen, ez a nyelvvizsga, amit talán egy ideig nem is gondolunk fontosnak, de még is ha megvan akkor mekkora biztonságot is tud nyújtani nekünk.

Manapság, ahhoz, hogy valakinek diplomája lehessen, kötelező letenni egy nyelvvizsgát. Nyilván ezt egyetem, főiskola és szak válogatja meg, hol mennyi és milyen minőségű nyelvvizsga szükséges. Van ahol elég egy középfok, de van ahol szükséges e mellé még egy emelt szintű nyelvvizsga is.
Számomra nagyon fontos volt, hiszen nekem még beleszámított az egyetemi felvételimbe. Mivel nekem az orvosi volt a cél, még gimnáziumban, a 11. év végén megcsináltam németből és angolból is az előrehozott érettségit, majd 12. évben a emelt angol. Sajnos nagyjából 2 pont kellett volna ahhoz hogy elérjem a 60%-ot és meglegyen a nyelvvizsga papírom. Akinek sikerül elérnie, az egy elég nagy tehertől kíméli meg magát én úgy gondolom.

Én az Euroexam nyelviskolát válaszottam, barátaim közül is sokan ott tanultak és mivel rosszat egyáltalán nem hallottam az iskoláról, felkerestem őket.
Tundi kell, hogy a kurzusok több féle időpontban is vannak. Van intenzív (mindennapos), délelőtti és délutáni (ez heti 2 alkalmat jelent, nagyjából 4 órát) kurzus is. Én a délutánit választottam és ez körülbelül 3-4 hónapot ölelt fel.
Az ember nagyon sok segítséget kaphat, akár a társainktól is, akiknek esetleg van már nyelvvizsga tapasztalatuk. A tanárok teljesen máshogy viszonyulnak az emberhez, mint egy gimnáziumban.
Illetve én úgy gondolom, hogy minnél többször és többféle módon magyaráznak el nekünk valamit, annál könnyebben fogjuk megérteni. Célzok itt a nyelvtanra, amit elég nehéz a fejünkbe verni.
Nekem nagyon sokat segített, hogy az évek során többféle formában mondták el a nyelvtant. Minden tanár máshogy tanít és nem is gondolná az ember, mennyit is jelent ez.

Többféle nyelvvizsga típus közül lehet választani és ezekkel az adott tanár többségében meg is ismertet, illetve ha teljesen ismeretlen vagy a témában, akkor segít eldönteni, hogy neked melyik lenne a legcélszerűbb. Természetesen a pár hónapos együtt eltöltött órák alatt felmérik a tudásodat, azt hogy még is milyen szinten beszéled az adott nyelvet és hogy mennyire ismered a nyelvtani szabályokat. Különböző feladatokat állítanak össze, amik az előző éves nyelvvizsgákból szednek össze, ezáltal hamar kiismered őket, és akár te is könnyen eltudod dönteni melyik a legideálisabb számodra. Mivel a csoport létszámok nem olyan magasak, akár személy szerint is tud segíteni.
Ha az egyetem a cél, akkor viszont érdemes utána nézni, hogy az adott szakon milyen nyelvvizsgát fogadnak el, sajnos ezt egyetem és szak válogatja.

Én az eruexam mellett döntöttem.
A mai napig azon az állásponton vagyok, hogy teljes mértékben nem lehet felkészülni egy nyelvvizsgára. Bármilyen feladatokat elénk rakhatnak, akármilyen szövegeket hallhatunk, amelyekbe - mint tudjuk, - szeretnek cifrábbnál cifrább zajokat beletenni. DE! És itt jön a nagybetűs "de".
Minnél inkább begyakorlunk egy feladattípust, annál nagyobb tapasztalatot szerzünk annak megoldásában. Többszöri gyakorlás esetén, feltudjuk mérni, hogy hogyan is könnyebb számunkra annak a feladatnak a megoldása és ez ami nagyon fontos. Akár egy szövegértés szempontjából, akár egy levélírásnál. Mindenki más tempóban, illetve módon dolgozik. Van aki elolvassa kétszer a szöveget és utána lát neki magának a feladatnak, de vannak akik olvasás közben már meg is válaszolják a kérdéseket. Az idő megfelelő beosztása nagyon fontos, főleg hogy a vizsga alatt a stressz is ellenünk dolgozik.
Érdemes otthon szinte az összes előző évi tesztlapot elvégezni időre.

Szótárt lehet a feladatok(euroexam) során használni, azonban nem igazán van időnk minden egyes ismeretlen szót kiböngészni. Iszonyatosan telik vele az idő, és nem is ajánlom. Érdemes csak azokat megkeresni gyorsan, amiket még életünkben nem láttunk és egyáltalán nem tudunk a szövegből sem kikövetkeztetni.

A levélírás résznél 2 szöveket kell megírni, aminél szintén ajánlom mindenkinek a rengetek gyakorlást, illetve a jegyzetelést. A papírra, amelyet elénk tesznek bármit felírhatunk, így fontos előtte megtervezni, hogy mit akarunk mondani és hogy azt hogyan is építjük fel, hogy egy értelmes és helyes szöveget kapjunk, amely megfelel az alaki kritériumoknak is. Érdemes akár kulcsszavakat felírni, amikre mindenképpen figyelnünk kell a szöveg megírása folyamán, akár felírni a befejezést, azt ami a szöveg olvasása közben eszünkbe jut, még akkor is ha nem fogjuk felhasználni.

A szóbeli az a része a nyelvvizsgának, amitől a legjobban retteg az ember. Visszagondolva, nem volt olyan vészes, de természetesen én is lerágtam mind a 10 körmömet, mire sorra kerültem. Tény, hogy bármit kérdezhetnek, de nem szívtelenek a vizsgáztatók sem, ha nem értesz valamit, kedvesen elmondja még egyszer és akár még picit ki is hangsúlyozza a szót, hogy jobban megértsd, hátha csak annyira dolgozik a stressz az agyadban, hogy nem fogsz fel egy akár egyszerű szót.
10-15 perc felkészülési időt kap az ember, hogy megírhassa mit is szeretne mondani az összeállított képsorról, amiről 2 percet beszélni kell folyamatosan. ( Ez, ha jól tudom, csak az euroexam nyelvvizsgánál van)
Ez után már mindenki tudja, hogy ki is partnere és együtt vonulnak be a terembe, ahol megkezdődik a vizsga. Bemutatkozással kezdenek, el kell mondani egyesével a nevetek a diktafonba, ami a szóbeli végéig az asztalon pihen.

Nekem legjobban a szóbeli vizsga felkészülésében az érettségi tételek segítettek, amelyek bármelyik netes oldalon elérhetőek. Nem érdemes bemagolni őket, szimplán elég ha csak olvasgatjuk. Bármilyen kérdés érhókezhet, de egy ismert szöveg segíthet abban, hogy hogyan is fejezzük ki magunkat.
Ez után következik egy kis szituációs játék, ami nem tart tovább 2-3 mondatnál. Felválltva haladnak az emberek között és körülbelül 3-4 szituációt kell eljátszani a vizsgáztatóval.
Majd ez után következik az érvelés, pro contra, amit viszont már magával a vizsga partnerrel kell megbeszélni.
Példaként felhozok egy ilyen szituációt : "Csapatban sokkal jobb sportolni, mint egyénileg".
Pár másodperc felkészülést adnak, amíg elolvassa az ember a szöveget és értelmezi, majd valamelyikük belekezd, ez által pedig kiderülnek a szerepek is, hogy ki érvel mellette illetve ki ellene. Itt igazából alkalmazkodni kell a másikhoz, figyelni arra amit mondd és ezáltal egymásnak segítséget is tudtok nyújtani. Ha esetleg elakadnátok, akkor mindenképpen mondjatok valamit, még akkor is ha nem az előző mondattal függ össze.
Szerintem a lényeg az, hogy beszéljünk egy ilyen szituációban, nyilván egy pici köze jó, hogy ha van a témához, de ha hallják, hogy feltalálod magad a kommunikáció közben, nyert ügyes van.

Remélem, hogy tudtam segíteni ezzel a picike szösszenettel, amibe az én saját tapasztalataimat is beleszőttem.
Mindenkinek sok sikert kívánok a jövőben és remélem aki elkezdi, sikeresen zárja a vizsgát!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése